Een duurzame verandering in 8 stappen

Duurzame verandering afvallen in Utrecht

2021 is nu kleine maand bezig en er was een stortvloed aan artikelen en blogposts over de beste goede voornemens voor het nieuwe jaar en de beste strategieën om deze te bereiken. Het begin van het jaar is chronologisch een handig startpunt, maar de beste tijd om nieuwe doelen te stellen en een plan te maken om ze te bereiken, is nu. De basis van zelfvertrouwen en uiteindelijk geluk is hard werken. Maar als er veel werk aan de winkel is, kan het overweldigend zijn – waardoor je al opgeeft voordat je begint, of eerst zonder plan de kop opsteekt en faalt. Grote verschuivingen en doelen vereisen een doordachte reflectie over wat je wilt en wat je in de weg staat. Nadat je die dingen weet, kun je een plan opstellen om ze aan te pakken.

Hieronder zijn de acht stappen die je neemt om aan de slag te gaan.

    1. Stop met het maken van excuses

Excuses houden je tegen, en ze zijn bijna altijd het enige tussen jou en je doel. Identificeer de excuses die je bedenkt en bedenk een manier om te voorkomen dat je die excuses maakt. Besteed je te veel tijd aan sociale media? Download een blokkerende applicatie. Te veel televisie kijken? Werk waar je geen toegang hebt tot een tv. Kun je de motivatie niet vinden om naar een personal training studio te gaan? Dwing jezelf om te gaan en beloof jezelf dat je zo hard kunt werken als je wilt als je eenmaal bent aangekomen, maar je moet gaan. Bedenk strategieën om je excuses te bestrijden, en manieren om jezelf te dwingen veranderingen aan te brengen. Het zal niet gemakkelijk zijn, het zal heel moeilijk worden, maar je zult je eerste grote wegversperring overwinnen op weg naar het bereiken van je doelen.

     2. Stel doelen

Het is verleidelijk om grote doelen te stellen, maar om duurzame vooruitgang te boeken, is het beter om te beginnen met beheersbare doelen. Van baan veranderen? Solliciteer op vijf banen en stuur vijf inleidende e-mails per week, en bouw vanaf daar verder. Wil je afvallen? Ga twee of drie keer per week aam de slag met een personal trainer en maak daarnaast twee tot drie wandelingen per week. Wilt u de status van uw persoonlijke leven wijzigen? Doe je best om sociaal te zijn en jezelf te plaatsen, vraag mensen actief om een paar keer per week te bellen/facetimen of iets dergelijks. Klein beginnen is hoe je een gewoonte creëert. Als je een maand lang twee keer per week traint met een personal trainer, kun je de volgende maand drie keer per week gaan en twee maanden daarna een deel zelfstandig sporten. Dat is een nieuwe levensstijl in vier maanden. Als je een basisgewoonte hebt om je te ondersteunen, is het gemakkelijker daarop voort te bouwen dan vijf keer per week hard te lopen.

“By changing nothing, nothing changes.”

Tony Robbins

     3. Maak een routine

Een routine bestaat volledig uit discipline. Gedisciplineerde mensen maken tijd vrij om aan het werk te gaan, te sporten of wat hun doel ook mag zijn, waar ze ook zijn, en wanneer ze een vrij moment hebben. Denk je dat je geen tijd hebt? Is er een tv-programma dat je bijhoudt? Nu even niet meer. Veel tijd doorbrengen op social-media? Schaf een blocker aan of deactiveer uw accounts. Je maakt tijd vrij voor dingen waar je om geeft, als dit een doel is dat je wilt bereiken, zul je er de tijd voor vinden. Mensen die gewoonlijk opstaan en hardlopen, een gezond voedingspatroon volgen en hun droombaan hebben opgebouwd door elke dag tijd aan hun doelen te besteden – het is de enige manier om consequent vooruitgang te boeken.

     4. Houd jezelf verantwoordelijk

Als je je doelen hardop uitspreekt, worden ze echt – dus vertel iemand dat je je doelen vertrouwt en hoe je van plan bent ze te bereiken. Als je iemand je doelen vertelt, betekent dit dat ze naar je voortgang zullen informeren en dat je ze dat moet vertellen. Iemand hebben om elke week of twee in te checken en met wie je je voortgang moet rapporteren, is als het hebben van een coach of een leraar waaraan je moet beantwoorden – het niet behalen van je doelen heeft gevolgen, je zult niet in staat zijn om je schouders op te halen en te bewegen verder met je leven. Mensen vertellen betekent dat je serieus bent over je doelen, dus iemand vertellen helpt je verantwoordelijk te zijn.

     5. Houd je voortgang bij

Schrijf op wat je hebt gedaan: of het nu gaat om solliciteren, e-mails sturen voor informele sollicitatiegesprekken, meer mensen contacteren, meer salade eten, etc. schrijf het op zodat je weet hoe het met je gaat. Het helpt je niet alleen op het goede spoor te blijven, maar het helpt je er ook aan te herinneren dat je het doet. Je onderneemt echte stappen om uw doelen te bereiken, dag voor dag. Dus schrijf het op!

    6. Falen is een onderdeel van succes

Het gebeurt. Er zijn drukke weken op het werk, onvoorziene gebeurtenissen waardoor je je routine niet kunt voltooien, rampen, je verjaardag, etc. Het maakt niet uit of je een week of een maand faalt. Het gaat erom dat je elke keer weer op het goede spoor komt. Leren om mislukking van je af te schudden en opnieuw te beginnen, is de enige manier om je doelen te bereiken. Iedereen faalt, het kan geen reden zijn dat je het opgeeft. Blijven gaan.

     7. Regelmaat

Volgens Loket Gezond Leven: “Regelmatige lichaamsbeweging kan helpen om uw denk-, leer- en beoordelingsvermogen scherp te houden naarmate u ouder wordt. Het kan ook uw risico op depressie verminderen”, wat belangrijk zal zijn naarmate je verder komt.

     8. Volhouden

Wees trots op je vooruitgang & ontwikkelingen. Alleen zo krijg jij intrinsieke motivatie om door te gaan met het creëren van een duurzame gezonde levensstijl.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

× Hoe kan ik je helpen?